Julia

Mijn vrouw, mijn zus en ik bezoeken een mooie woonwinkel, waar op een zondag in mei een speciale aanbiedingendag is. We kopen een paar leuke spullen, waaronder een design buiten olielamp op een standaard, met aantrekkelijke korting. Ja, ja, we zijn immers Nederlanders, altijd in voor koopjes.

Thuisgekomen, vul ik de lamp met olie en de volgende dag zie ik dat de olie er aan alle kanten uitloopt. Ik bel de winkel en krijg een paar aanwijzingen wat er mogelijk mis is, met de mededeling dat als het niet lukt, kom gerust langs.
Helaas lukt het me niet de lamp non dripping te krijgen. Op naar de woonwinkel. Julia hoort mijn verhaal aan en neemt direct de lamp in en zegt toe dat ik een nieuwe krijg. Zodra die binnen is zal ze me bellen.  Ik ga terug naar mijn auto, wil wegrijden, maar daar komt Julia aangelopen. Meneer, fijn dat ik u nog net even tref, u hebt uw zonnebril laten liggen, alstublieft. Ik bedank haar vriendelijk voor haar attente optreden.

Een week later ben ik in de buurt van de winkel en ik denk, misschien is de nieuwe olielamp al binnen. Ik sta nog niet bij de balie of Julia zegt: Meneer Olde Bijvank, wat fijn dat u er bent. Ik ben uw telefoonnummer kwijtgeraakt en zat in zak en as. Gelukkig dat u nu binnen loopt. Mijn oprechte excuses! Ik heb hier de nieuwe lamp liggen. Ik wens u er alle plezier mee en als hij nog niet werkt, hier is mijn kaartje, bel dan gerust.

Deze Julia vergeet ik niet.  
  

Foutje?

Lunch Van der Valk, Eindhoven

Situatie: stampvol restaurant. We zijn met z'n tweeën, zakelijk. Krijgen nog net een plaatsje aangewezen door de restaurantreceptioniste. We genieten van een snel geserveerde lunch en bestellen daarna een thee en een espresso bij onze snelle en zeer attente gastvrouw.

Ze brengt de bestelling en merkt gelijk dat ze een fout heeft gemaakt. "Och jee, ik heb een dubbele espresso meegenomen, maar u heeft een enkele besteld. Ik zal hem direct omwisselen, excuus". Mijn tafelgenoot zegt: "Geeft niet hoor, ik neem die dubbele wel". "Meneer, antwoordt ze", echt geen probleem hoor, mijn fout, ik haal met plezier uw espresso".  Na nogmaals gezegd te hebben dat hij geen probleem heeft met de dubbele, antwoordt ze: "Dan haal ik er een lekker glaasje koel water bij voor U".

We zijn beiden onder de indruk van deze zeer prettige benadering.
Foutje, maar toch super bedankt!

Zo kan het dus ook!     

 

‘Die kassière kan niet meer stuk’

U kent dat wel. De standaard aangeleerde beleefdheden, die je aan menige kassa van een supermarkt ervaart. Goedemiddag, wilt u zegels, fijne dag verder. Allemaal dezelfde standaard aanpak. Zo ook bij de Albert Heijn bij mij in de buurt. 

Op zich allemaal best aardige kassières, maar het is wel een beetje saai. Nooit eens iemand die afwijkt van die standaards. Tot op een dinsdagmiddag in mei. Behoorlijk volle winkelwagen bij kassa 1. Een vrolijk ogende jongedame begroet me met het gebruikelijke ‘goedemiddag’, en ik denk daar komt de gebruikelijke riedel weer. Uiteraard groet ik terug. En ze begint met haar routineuze bliepjes. Ze stopt opeens en spreekt me aan op een zeer vriendelijke en opgewekte toon: ‘Meneer, u hebt aardbeien en kletskopkoekjes gekocht, maar weet u dat beide in de aanbieding zijn? Twee voor de prijs van één”. “Eh, neen”, zeg ik. En daarna bijna verontschuldigend: “Sorry, maar dat had ik niet in de gaten. Maar ik er staat hier een hele rij mensen achter me, lijkt me niet handig als ik nu nog weer de winkel inloop”. En dan zegt ze ferm en besluitvaardig: ‘Meneer, geeft niets, als u het goed vindt en de rij achter u ook, dan haal ik die kletskoppen en die aardbeien snel even voor u!”

Ik zeg enigszins verbluft: “Dat vind ik wel erg attent van je”. Niemand van de rij achter me maakt enig bezwaar en weg is ze. Om na zo’n twintig seconden weer plaats te nemen en haar werk af te maken. Ik bedank haar hartelijk voor haar attente manier van optreden.
Zo kan het dus ook. Dikke pluim voor de kassière.

I love naggers*!!

(*norm afwijkende gedragers).