‘Die kassière kan niet meer stuk’

U kent dat wel. De standaard aangeleerde beleefdheden, die je aan menige kassa van een supermarkt ervaart. Goedemiddag, wilt u zegels, fijne dag verder. Allemaal dezelfde standaard aanpak. Zo ook bij de Albert Heijn bij mij in de buurt. 

Op zich allemaal best aardige kassières, maar het is wel een beetje saai. Nooit eens iemand die afwijkt van die standaards. Tot op een dinsdagmiddag in mei. Behoorlijk volle winkelwagen bij kassa 1. Een vrolijk ogende jongedame begroet me met het gebruikelijke ‘goedemiddag’, en ik denk daar komt de gebruikelijke riedel weer. Uiteraard groet ik terug. En ze begint met haar routineuze bliepjes. Ze stopt opeens en spreekt me aan op een zeer vriendelijke en opgewekte toon: ‘Meneer, u hebt aardbeien en kletskopkoekjes gekocht, maar weet u dat beide in de aanbieding zijn? Twee voor de prijs van één”. “Eh, neen”, zeg ik. En daarna bijna verontschuldigend: “Sorry, maar dat had ik niet in de gaten. Maar ik er staat hier een hele rij mensen achter me, lijkt me niet handig als ik nu nog weer de winkel inloop”. En dan zegt ze ferm en besluitvaardig: ‘Meneer, geeft niets, als u het goed vindt en de rij achter u ook, dan haal ik die kletskoppen en die aardbeien snel even voor u!”

Ik zeg enigszins verbluft: “Dat vind ik wel erg attent van je”. Niemand van de rij achter me maakt enig bezwaar en weg is ze. Om na zo’n twintig seconden weer plaats te nemen en haar werk af te maken. Ik bedank haar hartelijk voor haar attente manier van optreden.
Zo kan het dus ook. Dikke pluim voor de kassière.

I love naggers*!!

(*norm afwijkende gedragers).