Gastvrijheidsgilde bezoekt 4 top-ondernemers in Eindhoven

Op maandag 26 juni organiseerde Gastvrijheidsgilde een tour in en rond Eindhoven. Belangstellenden werden hartelijk ontvangen voor een presentatie en kijkje achter de schermen van achtereenvolgens Mc Donalds in Best, het Ronald Mc Donaldhuis, De Bijenkorf en Restaurant Mood in Eindhoven. Allen deelden zij hun visie en ervaringen in hun succesformules. Een inspirerende dag over hospitality en optimale dienstverlening:

De dag begon met een bezoek aan Peter en Nelly van Gelder, franchisenemers van o.a McDonald’s in Best en tevens organisatoren van deze gastvrijheidstour. Nelly benadrukt dat het succes bovenal te danken is aan knalhard werken en je houden aan de formule, waarbij kwaliteit en service bewaakt worden.  Eunice Koekkoek, Communicatiemanager Nederland, voegt toe: “Voortdurend innovatief focust McDonald’s zich op haar missie: Always open for good times”. De houding van de medewerkers speelt een cruciale rol in de klantbeleving. Ons succes is hard samenwerken. Non of us is as good as all of us.”
Na een indrukwekkende rondleiding langs alle werkstations, werd het gezelschap een lunch aangeboden in het uniek verbouwde filiaal in oorspronkelijke Rock en Roll jaren vijftig stijl.

Het volgende bezoek was aan het Ronald McDonaldhuis. Zij dankt haar bestaansrecht aan gastvrijheid door vrijwilligers. Tijdens een uitgebreide rondleidingin het huis, en de huiskamer in het aangrenzende ziekenhuis, benadrukken beide coördinatoren  juist een heel andere kant van dienstbaarheid. Minder is soms meer. Niet proactief je zorg aanbieden maar reactief reageren op wat de gast wil. Als vrijwilliger ben jij eigenlijk te gast in iemands anders thuis. “Gasten hebben de regie. Onze vrijwilligers dienen te volgen,  hoe graag men ook wil ‘helpen’.”

 In de Bijenkorf werd de groep gastvrij ontvangen met een versgeperste Ananassap. Ananas is van oudsher het symbool voor gastvrijheid, zo vertelde Wieske van Gestel, F&B manager Bijenkorf Eindhoven. Bijenkorf richt zich op “Premium Experience Strategie”. De focus ligt op beleving en binding aan klanten/gasten. Extra aanbod van evenementen en demonstraties geven sjeu aan een dagje winkelen. Wieske: “Middels storytelling spelen we in op de beleving. We willen dat klanten zich speciaal voelen bij de Bijenkorf.  Mensen vergeten wat je gezegd hebt, en vergeten wat je gedaan hebt. Ze onthouden wel het gevoel dat je hen gegeven hebt”.

Vervolgens een bijzonder ontvangst bij restaurant Mood. Eveline Wu is een zeer succesvolle jonge onderneemster in vier horecazaken Wynwood, Soho, The Lobsterbar en Mood. Bovendien won zij vorig jaar het wereldkampioenschap  Asian Cuisine in de categorie ‘Chinese Cuisine’, met haar Hazelnootdessert. Op het buitenterras, waar zij het gezelschap haar vers bereidde Sushi serveerde, inspireerde Eveline allen met haar energie en ambities. Haar geheim is eveneens hard werken, snel werken, vers bereiden en eerst de klassieke basis beheersen. Kortom het begint bij kwaliteit. Daarna komt het erop aan bij jezelf te blijven. Alleen dan kun je vanuit je hart blijven werken. Ken je klanten. Het begint met een passend verhaal dat zich vertaalt in je gehele uitvoering.”

Tijdens de afsluitende borrel merkt Ferdie Olde Bijvank, voorzitter Gastvrijheidsgilde, op: “Het gaat allemaal naar personalized”. Alle succesvolle ondernemers in het programma van vandaag richten zich echt op de persoon achter de klant. Binnen hun eigen organisatie begint dat bij eenzelfde benadering naar hun eigen personeel. Een benadering die aansluit bij de opvatting van het Gastvrijheidsgilde. “Gastvrijheid is een organisatie brede verantwoordelijkheid en dient gevat te worden in een concrete gastvrijheidsformule en uitgedragen door het management.”