Gastvrijheid Loont

25/11/2011 0
Gastvrijheid Loont

“O, nee, gasten!!!” “Ja, doei, ik ben je sloofje niet!”. Stéphane Alonso schreef vorige maand in NRC Next over zijn slechte ervaringen in de Nederlandse horeca. Het Gastvrijheidsgilde ontgaat dat niet. Deze vereniging van horecaondernemers ziet gastvrijheid als speerpunt van de Nederlandse Horeca en wil dit graag uitdragen. Maar hoe kan je dat leren? En wat levert het op? In het boek Gastvrijheid Loont wordt dat uit de doeken gedaan. Op maandag 21 november 2011 reikte Ton Ververs, voorzitter van het Gastvrijheidsgilde het eerste exemplaar van het uit aan Thérèse Boer van de Librije.

Op een creatieve brainstormsessie van het Gastvrijheidsgilde besloot Madelinde Moesbergen van Landgoed Avegoor om samen met Jeannine Sok een traject in te gaan om bij haar horecabedrijf aan te tonen dat gastvrijheid echt oplevert. Na een nulmeting werden haar medewerkers vier maanden lang regelmatig getraind. Daarbij kwamen zo veel nuttige tips en handige wetenswaardigheden boven tafel, dat Sok het initiatief nam om samen met Moesbergen al deze kennis te bundelen in het boek Gastvrijheid Loont.
De auteurs lopen stapsgewijs de onderwerpen langs die bij de gastvrijheidstrainingen aan de orde kwamen, gelardeerd met interviews van professionals uit het horecavak. Aan de orde komen onder andere gastvrijheidspsychologie: hoe gedragen gasten zich en wat verwachten zij van een bezoek aan een horecagelegenheid? Ook het vormgeven aan de cyclus ontvangst – verblijf – afscheid wordt beschreven en uiteraard is er uitgebreid aandacht voor de aansturing: hoe regel je dat alles voor de gast op rolletjes loopt.

Gastvrijheid Loont laat niet alleen aan de kant van de gastvrouwen en gastheren zien dat het werk er een stuk leuker op wordt als je een gastvrije houding aanneemt. Het mes snijdt ook aan de andere kant: een gast die zich gezien voelt bestelt een drankje extra en komt nog een keer terug. Goed voor de omzet van de onderneming dus! Een boek boordevol praktische tips en handige lijstjes, onmisbaar voor iedereen die in de horeca werkt.

Jeannine Sok en Madelinde Moesbergen: Gastvrijheid Loont
Uitgever: Jeannine Sok.
120 pagina’s, prijs € 12.50
ISBN 978-90-818240-0-2
Te bestellen via info@sokorganiseert.nl


Reageer »